Khamis, 3 Julai 2008

BANDAR VS KAMPUNG


Antara bandar dan kampung apa kurang dan apa lebihnya? Bagai mana menghadapi kos sara hidup di bandar dan luar bandar?
Ketika seluruh dunia menghadapi peningkatan kos sara hidup akibat memnuhi nafsu buas Amerika menakluk dunia dengan menjadikan minyak sebagai galang ganti demi menebus kembali apa yang telah di leburkan ketika perang. Akibatnya seluruh dunia terpaksa menanggung kedurjanaan si mata terjojol, bertelinga besar berperut buncit yang rakus itu.
Akibat dari kerakusan si "CELAKA" itu padahnya tertimpa atas kepala kita. Tak kira penduduk bandar atau kampung semuanya kena. Apakah perbezaan kos sara hidup di kedua-dua lokasi tersebut? Orang kampung tahu kos hidup di bandar adalah tinggi, bangun dari tidur sahaja perlu keluar duit. Dengan kenaikan harga minyak bertambahlah beban yang perlu di tanggung, kerajaan cadang suruh naik kenderaan awam. Tapi cukupkah perkhidmatan yang disediakan...
Pakcik dan makcik serta anak cucu mereka dikampung pula bagaimana? Orang kata hidup di kampung boleh jimat kos. Betul ke? Mungkin orang bandar yang ke kampung boleh merasakannya. Tapi adakah orang kampung yang tinggal di kampung pun merasa begitu? Pakcik dan mak cik di kampung sebenarnya terpaksa membayar harga yang lebih sedikit untuk mendapatkan barangan keperluan harian berbanding di bandar. Lagi jauh kampung itu dari bandar, lagi mahallah harga barangannya.kadang-kadang ada yang kena ikat perut, bukan nak jimat kos, tapi tak ada kos...
Orang bandar pula macam mana? Walaupun kos hidup orang bandar lebih sikit, tapi masih mampu nak beli itu ini. Masih boleh makan sekurang-kurangnya waktu tengah hari dan malam. Hidup di Bandar memang mahal, itu kalau kita pilih yang mahal-mahal. Hidup di bandar juga boleh jadi murah kalau kita pilih yang murah. Barang yang murah lebih banyak ditawarkan dibandar berbanding di kampung. Semuanya terpulang kepada kita.
Dari segi kuasa beli pula saya rasa orang Bandarlah jaguhnya sebab orang kampung tak banyak kuasa nak beli. Siapa yang untung Antara orang Bandar dan orang kampung?

Tiada ulasan: